Saskia werkt nu voor het derde jaar als begeleidster van de brugklassen. Zij zit bij de ingang van het brugklasgebouw bij de receptie en zij en schoolhond Max zijn de eersten die je ziet bij binnenkomst van het brugklasgebouw. Hiervoor werkte Saskia ruim zeven jaar als secretaresse en administratief medewerkster van het Niftarlake. Zij zat toen in het hoofdgebouw.
Mijn kinderen hebben ook hier op school gezeten
“Ik was op zoek naar een baan en wilde heel graag weer op een school werken (hiervoor werkte ik op andere middelbare scholen in dezelfde functie). Ik heb een open sollicitatie gestuurd omdat ik via een oud-collega had gehoord dat er iemand weg zou gaan. Op basis hiervan ben ik uitgenodigd voor een gesprek en ben toen gelukkig aangenomen. Mijn kinderen hebben hier ook op school gezeten.”
Geen dag is hetzelfde
Het leukst van haar werk in het brugklasgebouw vindt zij dat er geen dag hetzelfde is en vooral het contact met de leerlingen en collega’s vindt Saskia geweldig. Haar werk bestaat uit secretaressewerk voor de school, dus zaken als brieven naar ouders versturen, weekberichten schrijven en daarnaast is zij de begeleider van de brugklassen. “Ik vang leerlingen op, plak pleisters, droog tranen, lach om een grap en ik voer leuke en soms serieuze gesprekken.”
Schoolhond Max helpt daarbij. “Hij troost, helpt en luistert naar onze brugklassers als die dat even nodig hebben. Ook ben ik er voor mijn collega’s uit het brugklasteam. Het gaat allemaal een beetje vanzelf. Ik zorg dat er verse koffie staat. Als docenten hulp nodig hebben, een praatje of iets willen regelen weten ze me vaak te vinden.“
Altijd beschikbaar
Tijd voor pauzes heeft Saskia nauwelijks. “Ik vind dat geen probleem omdat ik tussendoor ook wel tijd kan maken voor een praatje of een wandelingetje met Max, de hond. Ik werk fulltime.”
Wat ik graag mee wil geven
“Blijf bij jezelf, hoe moeilijk sommige dingen ook lijken of zijn. Als laatste geeft Saskia mee op de vraag wat het Niftarlake zo’n leuke school maakt: “Ik heb heel leuk contact met mijn collega’s, iedereen is open en toegankelijk en dat zie ik ook bij de leerlingen. Hier mag en kan iedereen zijn zoals die is, waar hij of zij ook vandaan komt.”