Olivier Kool & Yvar Hengst

“Begin op tijd met leren. Er zijn wel mensen die de eerste paar jaar het redden met kort van tevoren beginnen, maar ergens loop je een keer tegen de lamp omdat je dan tijd tekortkomt"

Maak kennis met Olivier (1 havo-atheneum) en Yvar (6 atheneum).

Yvar zit al heel lang op het Niftarlake. Hij is nu 19 jaar. Hij begon in 2016 in een mavo/havo brugklas en is van de mavo, via de havo nu bezig met zijn laatste jaar hier op school en hij zit nu in atheneum zes. Je kunt dus wel zeggen dat hij het Niftarlake goed kent! Deze kennis deelt hij graag met iedereen, aanstaande en huidige leerlingen van het Niftarlake college (waaronder Olivier) en iedereen die bij onze school betrokken is.

Yvar heeft NG en NT in zijn pakket. Dit zijn eigenlijk twee gemixte pakketten: natuur en gezondheid en natuur en techniek. Yvar doet in zes vakken examen.

Waarom heb jij voor het Niftarlake gekozen, Yvar? “Ik had de keuze tussen de Rientjesmavo en het Niftarlake. Uiteindelijk kreeg ik vanuit groep acht mavo/havo-advies, en mocht ik niet meer naar de Rientjes met dit advies. Zo werd het automatisch het Niftarlake. En jij, Olivier?”

Olivier kreeg havo–advies en wilde graag naar het Niftarlake omdat er een tweejarige brugklas is. Dat leek hem fijn, dan wordt pas na twee jaar bekeken naar welk niveau leerlingen in het derde jaar gaan. Dit geeft hem rust.

Beide leerlingen vinden en vonden het ook heel fijn dat het Niftarlake een eigen brugklasgebouw heeft met een eigen aula met een eigen pauze. De kluisjes in het brugklasgebouw zijn ook fijn, dat is een centrale plek waar je je klasgenoten en andere leerlingen uit de eerste kunt ontmoeten.

Yvar heeft nog wel wat tips voor Olivier en andere bruggers: verwacht niet dat docenten alles onthouden. Sommige docenten geven zoveel leerlingen les. Een basisschooljuf of -meester heeft maar een klas met maximaal dertig leerlingen, dus dat gaat heel anders. Het helpt als je weet hoe elke docent werkt. Verder zegt hij: “Begin op tijd met leren. Er zijn wel mensen die de eerste paar jaar het redden met kort van tevoren beginnen, maar ergens loop je een keer tegen de lamp omdat je dan tijd tekortkomt.’

In leerjaar één hebben leerlingen een speciale agenda waarin ze hun werk kunnen plannen maar ook kunnen noteren wat zij nog meer voor activiteiten hebben naast school, zoals sport en andere hobby’s. Zo kunnen de leerlingen al ruim van tevoren naar een toets toewerken en afvinken wat zij af hebben gemaakt. Deze agenda van Purple Monkey maakt plannen overzichtelijk.

In leerjaar één gaan de leerlingen op kamp. Olivier vertelt dat hij het kamp heel leuk vond, omdat hij zo zijn klas echt goed leerde kennen. De deviceloze pauze vindt hij heel fijn. Yvar ziet, nu het 2023 is, dat het handig en nodig is dat er deviceloze pauzes zijn in de brugklas. Hij merkt nu vooral in de bovenbouw, in de pauzes, dat men liever met elkaar praat dan dat leerlingen met hun telefoon of iPad in de weer zijn.

Olivier wil later iets technisch doen. Yvar merkt op dat het profiel van Yvar dan misschien wel interessant is voor hem? Yvar wil graag diergeneeskunde gaan studeren, maar als hij uitgeloot wordt wil hij bij het Corps Mariniers.

Yvar heeft nog een laatste tip voor alle leerlingen: gooi je (werk)boeken NIET weg!! En schriften ook niet. Je kunt aantekeningen en werkboeken in volgende jaren nog heel lang gebruiken.