Klinton Tomas (35), docent lichamelijke opvoeding
Hij begon met de studie bedrijfswetenschappen, maar dat was niet zo’n succes. Toen daarna de ALO (Academie voor Lichamelijke Opvoeding) in beeld kwam, zat lesgeven nóg niet in zijn systeem. In de tijd dat hij naast de academie lessen breakdance gaf, werd het vuurtje echter opgestookt: het lesgeven beviel Klinton Tomas dermate goed, dat hij dacht: waarom geen gymnastiekles geven?
Sollicitatie
Aldus geschiedde. Klinton werkte al op verschillende scholen in het land. Toen een vriend hem tipte over een vacature op het Niftarlake College, solliciteerde hij. En aangenomen. We zijn nu zo’n zeven jaar verder – Klinton is intussen vader geworden van een dochter en een zoon van vijf en twee jaar – en de docent lichamelijke oefening kan terugkijken op zeven prachtige jaren.
,,Ik denk dat dit het belangrijkste vak is van de school’’, zegt de in Amsterdam woonachtige Klinton. ,,De lessen lo en de spelsituaties benaderen het beste de buitenwereld. De gymzaal is een minimaatschappijtje. Je ziet dingen, die je buiten op straat ook tegenkomt en waar de kinderen mee om moeten leren gaan.’’
Conflicten
Hij licht toe: ,,Je krijgt soms conflicten tijdens een spel, dan kan er discussie ontstaan. De leerlingen krijgen ook een bepaalde rol binnen het spel. Bijvoorbeeld die van scheidsrechter. De rest van de klas krijgt dan te maken met een klasgenoot die scheidsrechter is. Dat kan tot conflicten leiden en daar moeten ze mee om zien te gaan. Dat is natuurlijk alleen maar goed.’’ Dus ben je eigenlijk een halve psycholoog? ,,Ach, dat zijn we allemaal een klein beetje als docent hè.’’
Docent gymnastiek, dat levert een dijk van een conditie op? ,,Nee hoor, ik doe niet met alles mee. Ik stuur aan. Als de kinderen spelen, ga ik me daar niet te veel in mengen, want het is hun wereld. Ik kijk goed hoe ze zich bewegen in die wereld.’’
Vaardigheden
Over het algemeen zijn de leerlingen enthousiast over gymnastieklessen. ,,Maar het is natuurlijk niet alleen spelen. We geven ze ook bepaalde vaardigheden en verantwoordelijkheden mee. En het moet voor iedereen veilig en leuk zijn.’’
De sectie lichamelijke opvoeding van het Niftarlake College krijgt alle ruimte voor ontwikkeling. ,,Je mag als docent cursussen volgen, waar je maar wilt. En iedereen staat open voor nieuwe ideeën of om bepaalde dingen uit te proberen. Als iemand met een idee komt, wordt dat besproken. Dat is erg fijn.’’
Kanjertrainingen
Klinton Tomas is ook mentor van een brugklas. Een hele andere tak van sport. ,,Het is soms best lastig. Je hebt je rol als docent en als mentor sta je nèt even wat dichter bij een leerling. Je hebt ook wat meer contact met ouders. Dat is andere koek dan wanneer je in de gymzaal bent. Sommige brugklasleerlingen lopen tegen sociale onhandigheden aan. Gelukkig kennen we in de brugklassen Kanjertrainingen. Dat gebruiken we als een soort van raamwerk, waarbinnen we heel gemakkelijk duidelijk kunnen maken of een bepaald gedrag oké is. Daar betrekken we soms ook de ouders bij.’’
Verschillende belangen spelen dan een rol: die van de leerlingen, ouders én van de docent. ,,Uiteindelijk komt het altijd goed.’’