Overal in de school lopen leerlingen in pak of jurk en hoge hakken rond, dat betekent dat het weer tijd is voor het MEP in atheneum 4.
Het Niftarlake doet dit jaar voor de 7e keer mee aan het MEP. Bij het MEP (Model European Parliament) gaan leerlingen uit atheneum 4 met elkaar in conclaaf over verschillende Europese stellingen. De discussiepunten zijn onderwerpen waar wij dagelijks, indirect, mee te maken hebben. Zo worden er bijvoorbeeld oplossingen gezocht voor het bestrijden van terrorisme, een verdeling van de vluchtelingenstroom en een eventueel Europees leger.
Voor de aanvang van het MEP zijn de leerlingen al verdeeld in verschillende delegaties en heeft iedereen een commissie toegewezen gekregen. In totaal zijn er 8 commissies. Drie dagen lang zijn de leerlingen aan het vergaderen om een oplossing te vinden voor Europese problemen. Na het MEP op school worden er 9 leerlingen uitgekozen die hun talenten bij het regionale MEP mogen laten zien, de voorzitters (een aantal oud-leerlingen en leerlingen uit 5 en 6 atheneum) van de commissies kiezen leerlingen die er uit springen.
Het MEP is een goede manier voor de leerlingen om kennis te maken met politiek, maar ook een mooie gelegenheid om te oefenen met debatteren en argumenteren. Daarnaast leren de leerlingen zich verplaatsen in een vertegenwoordiger van een ander land en doen ze veel kennis op over Europa. Natuurlijk is het MEP niet alleen maar serieus, het moet ook leuk blijven. Wat heel bijzonder is is dat de leerlingen in nette kleding, bij voorkeur pak, naar school moeten. Dit geeft veel bekijks door de hele school.