Tristan, havo 3-leerling, is duidelijk gevoelig voor sfeer. ‘Ik vind de sfeer in de klas heel prettig, daar ben ik blij mee. Omdat de sfeer goed is en er bijna nooit ruzie is, vind ik het ook gezellig op school. Ik heb trouwens het idee, dat alle kinderen elkaar best aardig vinden. Als je geen plezier in de klas hebt, vind je het waarschijnlijk ook niet leuk om naar school te gaan.’
Een goede sfeer
Hij begrijpt heel goed, dat het niet alleen maar om goede sfeer gaat op een school. ‘Nee, het is natuurlijk niet alleen maar gezelligheid waar het om draait, want je moet er ook nog wat van opsteken’, zegt de rustig pratende Tristan. Hij zegt blij te zijn met de docenten. ‘Met bijna allemaal kan ik goed overweg. Als ik bijvoorbeeld problemen heb met huiswerk, zijn de docenten altijd behulpzaam en nemen alle tijd voor je. Eigenlijk loop ik nooit tegen een gesloten deur aan.’
Moeilijke vakken
Niet alle vakken zijn gesneden koek voor Tristan. Hij heeft ook vakken, die hij moeilijk vindt. ‘Ik vind bijvoorbeeld wiskunde soms heel lastig, daar heb ik wat extra hulp bij nodig. Ik laat wiskunde zéker niet vallen, want ik heb het later waarschijnlijk toch nodig. Ik zal er gewoon doorheen moeten en dan komt het – met de extra hulp van de docenten – echt wel goed’
Vrienden zien
Tristan heeft niet áltijd zin om naar school te gaan. Welke leerling heeft dat wél? ‘Natuurlijk heb ik die momenten ook, dat ik lekker thuis wil blijven. Dat gevoel zullen alle leerlingen wel herkennen, denk ik. Maar eigenlijk komt het niet zoveel voor hoor. Ik vind het namelijk leuk, om mijn vrienden weer te zien, zodra ik het schoolplein op loop.’
Wat hij wil worden, weet Tristan nog niet. Hij heeft slechts wat losse ideeën. ‘Misschien iets in de sales of misschien wil ik wel advocaat worden. We zullen wel zien.’