Het is een vlijtig joch, die Dylano Sahetapy. Zo tref je ze niet altijd. De veertienjarige havo 4-scholier uit Maarssenbroek vermaakt zich prima op school. Zo haalt hij heel veel bevrediging uit zijn ‘nevenactiviteiten’. Met bijlessen aan medeleerlingen en daarnaast bekommert hij zich om het wel en wee van de school én de leerlingen, door zitting te nemen in de MR, de Medezeggenschapsraad.
Hart voor medescholier
Veertien jaar oud en nu al een vergadertijger. Dylano moet daar om lachen, want kloppen doet het niet. Hij is en blijft gewoon leerling. Met hart voor zijn medescholieren. ,,Met de rector zijn we nu over van alles en nog wat aan het vergaderen, om nieuwe dingen op te zetten. Ik vind actief zijn van belang.’’ De havist vindt het daarbij belangrijk zijn stem te laten horen. ,,Je representeert alle leerlingen, zit met het management om de tafel en praat op gelijkwaardige voet met elkaar. Heel interessant. Maar 99 procent van de leerlingen weet niet wat de MR is, dat willen we gaan veranderen.’’
Bijles-‘docent’
Zijn interesse in de ‘medemens’ komt ook tot uiting in de bijlessen die Dylano geeft in schei-,wis-, natuurkunde en Engels aan bruggers en leerlingen van havo 2 en 3. Dat vindt hij gewoon leuk én eervol om te doen.
Het Niftarlake College is een grote scholengemeenschap, telt zo’n 1600 leerlingen. De school heeft een apart brugklasgebouw. Inderdaad groot, zegt Dylano, maar niet té groot. ,,Ik vind het onderwijs prettig en de sfeer fijn. Het voelt goed.’’
Kei in scheikunde
Dylano is ook blij met het docentenkorps. De meeste kunnen de stof prima uitleggen. ,,Zo van wauw, ik snap het meteen.’’ Je hebt ook docenten, zo ervaart Dylano, van wie je liever een op een-uitleg wilt. Dat kan natuurlijk ook aan de moeilijkheidsgraad van het vak liggen. ,,Een héle enkele keer, maar gelukkig komt dat zelden voor, heb je een docent die niet zo goed kan uitleggen. Althans, ík snap het dan niet.’’
Dylano is een kei in scheikunde, een vak dat de meeste scholieren lastig vinden. ,,Ik ben er goed in, heb er aanleg voor.’’ Een toekomst als scheikundige gaat het echter niet worden. Hij wil psychologie studeren, vooral gedragspsychologie spreekt hem erg aan. ,,Werken met kleine kinderen in een kinderdagverblijf lijkt me ook heel leuk. Of docent worden in het basisonderwijs of op de middelbare school.’’