3.1 Lestijden

De lestijden van het Niftarlake College zijn:

Het actuele lesrooster is terug te vinden op Magister. Op donderdagmiddag worden er na het 7e lesuur geen reguliere lessen ingeroosterd. We verwachten dat leerlingen dagelijks tot 16.40 uur beschikbaar zijn voor lessen of andere schoolzaken, zoals het inhalen van gemiste uren of toetsen. We hebben geen schoolbel om start- en eindmomenten van lessen aan te geven. Dit geeft rust in de school.

Sluit dit hoofdstuk

3.2 Roosterwijzigingen

Roosterwijzigingen worden via Magister bekend gemaakt. We proberen de veranderingen een dag van tevoren voor 13.30 uur bekend te maken. Wijzigingen in het rooster als gevolg van bijvoorbeeld zieke docenten worden ’s ochtends voor 7.30 uur bekend gemaakt, eveneens via Magister. Voor leerlingen gelden alleen de officieel in Magister aangegeven wijzigingen. Ook gedurende de dag worden wijzigingen in het rooster in Magister verwerkt. De leerling dient te allen tijde het rooster goed in de gaten te houden. De informatie op Magister is leidend.

Sluit dit hoofdstuk

3.3 Lesuitval en tussenuren

Lesuitval en tussenuren kunnen veroorzaakt worden door buitenschoolse activiteiten, zoals internationale uitwisselingen, projectweken en dergelijke, maar ook door ziekte van een docent. We proberen lesuitval en tussenuren zo veel mogelijk te voorkomen door:

  • Vrijvallende tussenuren te verplaatsen naar het begin of het einde van de dag.
  • Tussenuren voor de eerste klassen voorkomen door opvang door docenten.
  • Activiteiten die lesuitval veroorzaken zoveel mogelijk op hetzelfde moment te laten plaatsvinden.

Onze leerlingen in de klassen 2 en hoger kunnen tijdens tussenuren gebruik maken van het studiehuis om te studeren of zij kunnen in onze aula verblijven.

Sluit dit hoofdstuk

3.4 Te laat komen

Een leerling die te laat komt, moet een toelatingsbriefje halen bij de conciërge. Als er geen goede reden is, moet de leerling zich vanaf de derde keer, de volgende morgen om 7.45 uur melden. Indien een leerling meer dan een halve les te laat is, wordt deze les als ‘afwezig’ genoteerd.

Sluit dit hoofdstuk

3.5 Schoolregels

Al onze leerlingen hebben rechten en plichten. Die rechten en plichten zijn beschreven in ons leerlingenstatuut. Van (nieuwe) leerlingen en hun ouders verwachten we dat ze kennis hebben genomen van de inhoud van ons leerlingenstatuut.

In het leerlingenstatuut staan afspraken en regels beschreven rond de omgang met elkaar, rond het gebruik van smartphones, rond kleding als jassen, petten en hoofddoeken, proefwerken, toetsen, computer- en ICT gebruik. Het leerlingenstatuut is te vinden op onze website.

Sluit dit hoofdstuk

3.6 Lesverzuim

3.6.1 Bij ziekte

Als een leerling door ziekte of andere redenen verhinderd is het onderwijs te volgen, dient één van de ouders/verzorgers voor 8.30 uur naar school te bellen (085-7608300) of via de app de ziekmelding voor maximaal twee dagen door te geven. Indien een leerling 18 jaar of ouder is, kan de leerling ook zelf deze melding doen, mits de meerderjarige leerling hierover vooraf schriftelijk afspraken heeft gemaakt met school. Een ziekmelding geldt in beginsel voor de betreffende dag. Indien al duidelijk is dat de absentie langer zal duren, geven ouders dit direct door.

3.6.2 Verlof

Een of meerdere dagen verlof kan alleen door de ouders/verzorgers worden aangevraagd. Indien een leerling 18 jaar of ouder is kan de leerling ook zelf een verlofaanvraag doen, mits de meerderjarige leerling hierover vooraf schriftelijk afspraken heeft gemaakt met school.

Voor verlofaanvragen wordt het verlofformulier minimaal 10 schooldagen voorafgaand aan het gevraagde verlof bij de verzuimcoördinator ingeleverd. Dit formulier is via de website van de school te downloaden of afhalen bij de verzuimcoördinator van de school. De school verleent alleen verlof als de aanvraag overeenkomt met de verlofregels van de Leerplichtwet.

Bij verlofaanvragen tijdens PTA-toetsen en/of examens gelden tevens de hierover opgenomen bepalingen in het examenreglement.

De school is verplicht overtredingen van de Leerplichtwet te melden bij de leerplichtambtenaar. Wanneer leerlingen ongeoorloofd de lessen verzuimen, volgen er sancties die door de school opgelegd worden.

Sluit dit hoofdstuk

3.7 Brugklasgebouw

Leerlingen in leerjaar 1 krijgen zo veel mogelijk les in het brugklasgebouw. Ook hebben ze in dit gebouw een eigen pauzeruimte, de kluisjes bevinden zich in dit gebouw en er is een begeleider speciaal voor de brugklasleerlingen. De overgang van de basisschool naar het Voortgezet Onderwijs is op deze manier minder groot. Het brugklasgebouw is een brug tussen basisschool en het Voortgezet Onderwijs.

Sluit dit hoofdstuk

3.8 Werken met de iPad

Het Niftarlake College wil tijdens de lessen inhoudelijk maatwerk leveren. De docenten doen dit in de les door te differentiëren op tempo, niveau en leerstijl, gebruik makend van de iPad. Bij vrijwel alle vakken wordt de iPad ingezet én er worden vaak boeken gebruikt. De docent zal beide middelen inzetten om zo de les optimaal vorm te geven. Van alle leerlingen wordt gevraagd om een eigen iPad mee te nemen naar school om te gebruiken in de lessen.

De school zorgt voor de boeken en vraagt ouders zelf de iPad aan te schaffen. Hierbij willen wij wel opmerken dat de school ouders niet mag verplichten een iPad aan te schaffen. De iPad is echter wel noodzakelijk voor het goed kunnen volgen van het onderwijs op het Niftarlake College. Voor ouders die geen iPad kunnen aanschaffen, wordt een passende oplossing gezocht. Wij verzoeken u in dat geval een mail te sturen naar post@niftarlake.nl t.a.v. de rector.

Ouders zijn vrij om zelf een iPad aan te schaffen of een iPad die reeds in het bezit is hiervoor te gebruiken. Om alle software goed te laten functioneren is het belangrijk dat de nieuwste software is geïnstalleerd. Het Niftarlake College heeft prijsafspraken gemaakt met Amac. Op de site van het Niftarlake College kunt u een link naar de webshop van Amac vinden.

Sluit dit hoofdstuk

3.9 Studiehuis

In het studiehuis van het Niftarlake kunnen leerlingen zelfstandig studeren of een boek lezen. Er zijn werkplekken waar leerlingen met een groepje kunnen samenwerken en er zijn werkplekken waar in stilte gewerkt kan worden. In het studiehuis is personeel aanwezig om de leerlingen te helpen. In het studiehuis is een collectie jeugdliteratuur aanwezig.

Sluit dit hoofdstuk

3.10 Excursies

Het Niftarlake College organiseert onder andere excursies. Voor een deel is dit met een sociaal doel, zoals het bevorderen van het groepsband. Voor een deel heeft een dergelijke activiteit een vormingsdoel.
Voor onze school zijn deze activiteiten een belangrijk onderdeel van het lesprogramma.

 

 

Sluit dit hoofdstuk

3.11 Internationalisering

Op het Niftarlake College staat het verbreden van de horizon van onze leerlingen hoog in het vaandel. Wij beogen de kennis van verschillende culturen en talen binnen Europa te vergroten door hier op een prominente wijze aandacht aan te besteden in het curriculum van onze school. Zo hebben wij als school al veel ervaring met internationale en interculturele projecten en bieden wij leerlingen kennis en inzicht in het functioneren van de Europese Unie. Uiteraard is een goede beheersing van de Engelse taal hierin een eerste vereiste. Leerling uitwisselingen vinden plaats in alle afdelingen en in bijna alle leerjaren met partnerscholen in o.a. Duitsland, Frankrijk, Polen en Spanje.

 

Sluit dit hoofdstuk

3.12 Buitenlesactiviteiten

Leerlingen die daarvoor belangstelling hebben, kunnen kiezen uit een ruim aanbod van culturele, maatschappelijke en sportieve activiteiten. Dit doen we, omdat we brede vorming heel belangrijk vinden. Docenten begeleiden deze activiteiten. Beroemd is onder andere onze Talentnight, waar iedere leerling zijn talenten kan laten zien.
Daarnaast neemt het Niftarlake College al jaren deel aan Olympic Moves, een landelijk sporttoernooi voor het voortgezet onderwijs.

Onder maatschappelijk georiënteerde activiteiten vallen onder andere de organisatie van actie’s voor g en deelname aan Nederlandse en Europese jeugdparlementen. Ook het organiseren van feesten behoort tot deze activiteiten.

Sluit dit hoofdstuk

3.13 Schoolconcerten en schouwburgbezoek

Enkele keren per jaar vinden tijdens lesuren schoolconcerten plaats, bestemd voor bepaalde jaargroepen. Het onderwerp van deze concerten wordt voorbereid en nabesproken in de muzieklessen.
Ook zijn er klassen die voorstellingen in de schouwburg bezoeken. Deze bezoeken worden voorbereid en nabesproken in de lessen CKV/Kunst.

Sluit dit hoofdstuk