Trots op ons debatteam!

Vrijdag 16 februari mocht de debatklas weer een team van enthousiaste debaters afvaardigen naar de grootste debatcompetitie van Nederland, Op Weg Naar Het Lagerhuis.

Tien leerlingen uit de bovenbouw van havo en vwo togen onder begeleiding van de docenten Jasper Haenen en Erika Nap naar het provinciehuis in Utrecht waar over diverse onderwerpen gedebatteerd werd. Het eerste ronde debatten was tegen het Oosterlicht College uit Nieuwegein. Gijs Toussaint uit A6 mocht het spits afbijten met de V-rede. Dit is een speech van twee en halve minuut waarin je je visie op de toekomst geeft. Gijs wist zowel jury als debaters en toehoorders te boeien met een duidelijk uiteenzetting waarom de oudere generatie zijn verantwoordelijkheden niet genomen heeft en het tijd is dat jongeren zelf het heft in eigen handen nemen en de wereld van de ondergang redden.

Nadat een vertegenwoordiger van de andere school ook een V-rede gehouden had was het tijd voor het vaste rollen debat waar wij tegen de stelling “Jongeren in het examenjaar moeten worden vrijgesteld van leerplicht” moesten pleiten. Voor de luisteraar was absoluut niet te merken dat de meeste leden van de debatklas dit eigenlijk wel een goed plan vonden dus dat betekent dat er goed gedebatteerd werd. Hierna was het tijd voor een 260 graden debat, wat inhoudt dat er als het debat enige tijd bezig is een bel klinkt waarna de stellinginname van de debaters gewisseld wordt. We moesten dus zowel voor als tegen de komst van meer windmolens in de provincie Utrecht pleiten.

Na de eerste ronde, die door het Niftarlake College gewonnen werd, was er een korte pauze en werd de indeling en de stellingen voor de tweede ronde bekend gemaakt.

De tweede ronde debatten was tegen een school die voor veel van onze leerlingen ooit de tweede keuze was namelijk het Leidsche Rijn College uit Utrecht. We begonnen met een vaste rollen debat waarin wij moesten verdedigen dat de overheid zich verre van wietteelt moet houden. Dit werd gevolgd door het een-op-een debat dat Laurens van den Tempel voerde tegen een deelnemer van het LRC. De toeschouwers konden 5 minuten getuige zijn van een debat over de wenselijkheid van een Wet Voltooid Leven door twee personen die duidelijk aan elkaar gewaagd waren. Na opnieuw een 360 graden debat gevoerd te hebben over de het belang van culturele ontwikkeling in Utrecht was het woord aan de jury, die het Niftarlake tot winnaar uitriep. Het LRC was het hier niet mee eens en probeerde de jury nog om te praten, maar de jury hield gelukkig voet bij stuk.

Na een lunchpauze met kleffe broodjes en krentebollen waarin op een groot scherm naar de schaatsende dames op de Olympische Spelen gekeken kon worden was het tijd voor de derde ronde waarin we het tegen het Minkema College uit Woerden. Na drie spannende debatten over terreurdreiging versus privacybescherming, het al dan niet toestaan van meer winkels in de provincie Utrecht en het verzet van jongeren dat nodig is om de wereld te redden bleek dat we ook deze ronde gewonnen hadden.

Na drie gewonnen ronden was de kans groot dat we door mochten naar de halve finale, maar dit is niet zeker omdat het bij debattoernooien ook gaat om hoe ruim je een ronde wint. Nadat de punten van alle deelnemende scholen opgeteld waren bleek dat het Niftarlake de eerste in de poule geworden was en door mocht naar de halve finale.

De halve finale, tegen het Kalsbeek College uit Woerden bestond slechts uit een debat over de stelling “We moeten accepteren dat er altijd schurkenstaten zullen blijven bestaan”. De jury gaf aan dat het een moeilijke keus was omdat beide scholen aan elkaar gewaagd waren, maar de overwinning ging helaas nipt naar het Kalsbeek College, dat vervolgens in de finale ook de laatste tegenstander versloeg.

Ondanks dat we geen beker mee naar huis genomen hebben zijn de begeleidende docenten, Jasper Haenen en Erika Nap, supertrots op dit debatteam bestaande uit Gijs en Ole uit A6, Fleur, Laurens, Jelle en Louis uit A5, Meis, Tom en Ymre uit A4 en Thijs uit H5. Winst in de poule en nipt verliezen in de halve finale is een geweldige prestatie, maar belangrijker nog dan de prestaties is dat dit team gezellig en respectvol met elkaar en de tegenstanders omgaat en uitstraalt dat debatteren leuk is.